Vad kan företagen lära av cyklingen?

Port de Hainaut, Frankrike. På plats för att följa etapp 3 av Tour de France (TdF) som startade utanför Liège. Thor Hushovd skenar fram på upploppet och vinner dagens etapp av Touren. Trots att jag har fått bra plats i VIP-loungen vid målgången, går allting så fort att jag inte hinner fånga mycket på kamera. Det är imponerande att se alla lagen svischa förbi i det här tempot efter 21 mil.

Men det var ju inte Hushovd som vann. Det var ju Cérvelo Testteam! För bakom varje etappseger i TdF står ett helt lag.

Vi behöver individer som vinnare. Det är en roligare historia att berätta, enklare historia – men inte nödvändigtvis den sanna historien. Det här blir extra tydligt inom cyklingens värld. För när fartvinden kommer upp i 10-15 m/s, orkar ju ingen ensam att ”dra”. Och just idag har Cérvelos tävlingsledare lyckats, att med hjälp av hjälpryttare och de andra lagmedlemmarna, få Hushovd rätt positionerad för att kunna rycka vid precis rätt tillfälle.

lagbild

Inte jaget – utan laget
Världens bästa cyklist kommer sist i TdF! Jo, utan laget, klungan det samarbete som sker där, skulle det nog bli så. Låt oss byta ut Hushovd och Cérvelo mot ”stjärnan” i det framgångsrika företaget.

Belöning, bekräftelse, beröm och uppskattning – vem gillar inte det? Och det får toppresterande individer en masse – tycker andra. Själva är de inte sälla missnöjda på ett eller annat sätt. Kanske ligger det i sakens natur, är man extremt competitive – då vore det väl märkligt om man la sig ned och var nöjd. Problemet är bara att det oftast är en laginsats som gör att den där affären kommer i hamn, att den fantastiska produkten blir verklighet, att en lansering… När såg Du ett ”lag” på Fortunes, Affärsvärldens eller BusinessWeeks framsida senast? Nej, just det.

Stanfordforskaren Jim Collins har studerat vad om gör att mediokra presterande företag, kan bli toppresterande (”from good to great”). Ett viktigt resultat handlar just om laget (inte jaget).

En kollega till mig som översatte boken till svenska, berättade att en företagsledare hade blivit så orolig för den publicitet som kunde följa av att han skulle intervjuas i boken, att han vilja avböja medverkan. Han var helt fokuserat på sitt lag och ville inte störa det arbetet. De företag Collins beskriver har som vana att tillskriva framgångar till laget – CEO bör hålla sig undan.

Det är så uppenbart – inte minst visuellt – att laget tjänar på att ”plöja upp hål” i luften åt varandra, och på så sätt underlätta för varandra. Graden av samarbete är mätbart, kännbart och syns direkt på hastighetsmätaren. -Hur mäts graden av samarbete på Din arbetsplats?

cykelljusDet som mäts det görs
Inom cyklingen finns inte heller någon tveksamhet åt vilket håll man är på väg. Banan är lagd och målet är tydligt. I affärsvärlden pågår ofta ett flitigt arbete kring att diskutera vart man är på väg, ibland på bekostnad av att man inte hinner så många mil som man borde.

Det här är egentligen kärnan. Mätbarheten. Den omedelbara återkopplingen på om man är på rätt väg. Om man genererar bra med watt igenom pedalerna. Om laget och klungkörningen fungerar syns ju på mätaren. Allt det här har cyklingen, medan företag kämpar för att åtminstone få något av det på plats.

Konkurrenterna är Din bästa vän
Av uthållighetsidrotterna är det nog landsvägscyklingen som kräver mest hjärna (låt oss som älskar cykling hålla det här för oss själva – de andra blir så lätt upprörda ;-). Jag tänker naturligtvis på hur klungkörningen läggs upp. Hur man hjälper varandra att dra. Porteur, positionering i klungan etc. Inom löpning, simning och längdskidåkning finns inte detta i samma utsträckning. Hastigheterna är ju lägre och aerodynamikens lagar gör sig inte lika påminda.

Det är kampen mot aerodynamiken som gör cyklingen så intressant att studera för företagen när det gäller management, ledning och organisation. Man tjänar ju faktiskt många gånger på att dra nytta och t o m samarbeta med konkurrenterna. Att förstå när man ska samarbeta med dem – eller inte – kräver mycket taktiskt övervägande. Inte alla känner till att man i TdF vanligtvis kör med radiokontakt till alla cyklister. Då blir det lättare att ”spela schack” mot konkurrenterna.

Jag har arbetat med branscher där man inte ens kan komma på tanken att samarbeta med konkurrenterna: ”om konkurrenten får nytta av det här – då kan det inte vara bra”. Men det kan det visst vara! Välj klokt och var trogen målen. Och ibland kan konkurrenterna vara en hjälp på vägen.

Psykets kraft = doping?
Sedan cykeln föddes för över 100 år sedan har man tävlat i att cykla så långt som möjligt på en timme. Redan i cykelns barndom blev det otillåtet med s k pacing. Så när Hamilton 1898 blev den första att köra 40 km på en timme, så blev hans rekord ogiltigt. Orsaken? Han hade låtit en spegel reflektera en prick som lades strax framför honom. Pricken färdades med c:a 40 km/h. Därmed var UCI det första idrottsförbund inom som erkände psykets kraft och t o m diskvalificerade dem som ”lurade” sin viljestyrka till nya höjder på detta sätt. Idag är det enda som är tillåtet, en klocka som ringer för varje varv.

Vad lär det här oss? Jo, att den snabba återkopplingen på hur man ligger till relativt målet är oerhört kraftfull. Som tur är får företag mäta hur de ligger till på sin marknad. Däremot är det betydligt svårare att avgöra om man är snabbast, störst eller först. Men om man klarar man det, är det klart att man kan släppa loss krafter som är minst lika starka som de UCI ville inte ville tillåta.

Avskedad för att cykla till jobbet
De tidiga rekorden i cykelvärlden hänger intimt samman med dagens mest kända tävling. Henri Desgrange var anställd på ett advokatkontor i Paris, men det sägs att han blev avskedad för att ha cyklat till jobbet. Om det var själva cyklingen eller att hans vader då exponerades på ett ”icke passande sätt” – det förtäljer inte historien. Han satte ett antal rekord och var den som 1893 hann längst på en timme (35.3 km). Förutom cyklist blev han sportjournalist och grundade sedan organisationen Tour de France. Så cykling och företagsvärlden hänger intimt samman.

Och akta Dig för att cykla till jobbet – det kanske går för Dig som för Desgrange. För om företaget är det rätta, kan cykling leda till Big Business. Alla som har sett TdF på plats kan vittna om att det är ett omfattande företag!